دبیرستان نمونه دولتی دخترانه شایسته (دوره اول)
بهداشتیاران
 
 
بهداشت مدرسه
يش از نيمي از جمعيت ايران، افراد زير ۲۵ سال هستند .از آنجايي كه نوجواني دوران رشد سريع جسماني و افزايش نيازهاي تغذيه‌اي براي افزايش توده عضلاني و استخواني و ذخيره سازي مواد غذايي در بدن است كمبودهاي تغذيه‌اي ناشي از مصرف ناكافي مواد غذايي در دراز مدت عوارضي چون كمبود و يا تاخير در رشد را بر جاي مي‌گذارد.
تغذيه دوران بلوغ زير بناي ساختار بدني و سلامت فرد در آينده است، واستخوان سازي و تحكيم توده استخواني از ويژگي‌هاي دوران بلوغ است. بنابراين تغذيه غني از كلسيم دختران نوجوان، سلامت استخواني آنان را در دوران يائسگي تامين مي‌كند.

 وميزان كافي ويتامين A را در رشد و تقويت سيسم ايمني بدن در مقابله با ابتلا به انواع سرطانها الزامي برشمرد و آهن بايستي به ميزان كافي براي ساخت هموگلوبين و خونسازي در رژيم غذايي فرد وجود داشته باشد تا ضمن جلوگيري از بروز فقر آهن و كم خوني ناشي از آن از بروز عوارضي چون ضعف، بي حالي و كمي حافظه خودداري شود. از اين رو به توصيه كارشناسان مصرف هفتگي يك قرص آهن براي دختران نوجوان الزامي است.

 ‌چنانچه دختران نوجوان از فقر ذخاير آهن رنج ببرند، اين عارضه در دوران بارداري تشديد و سبب زايمان زودرس و تولد نوزاداني با تاخير رشد (IUGR) خواهد شد. اين در حاليست كه كم خوني براي مادر نيز عوارضي نظير خستگي، بي حالي، پرخاشگري و سرگيجه را به همراه دارد.

وجود عنصر روي (ZN) را در ساخت ۴۰۰ آنزيم بدن ضروري برشمرد و گفت: ايرانيان، ساكنين آسياي شرقي، فيليپيني‌ها و اندونزيايي‌ها به علت فراواني ميزان مصرف نان و برنج كه حاوي مقادير فراواني از فيتات (مانعي براي جذب روي) است به كمبود روي دچارند. از سوي ديگر، پرورش محصولات گياهي در خاك فقير از روي ايران سبب شده كه مواد غذايي پرورش يافته در اين خاك فاقد اين ماده معدني باشند. بنابراين وجود گوشت قرمز در درجه نخست، سپس آجيل و غذاهاي دريايي در برنامه غذايي نوجوانان براي تامين روي مورد نياز از درجه اهميت بالايي برخوردار است.

وي با بيان اين كه علت آكنه بسياري از نوجوانان و دانشجويان كمبود روي سرم خون شناسايي شده است در ادامه تجويز مكمل‌هاي روي را در درمان اين قبيل آكنه‌ها و ريزش مو سودمند برشمرد.

 با تاكيد بر اينكه يك ليوان آب پرتقال تازه اندكي كمتر از يك ليوان شير حاوي كلسيم است، در ادامه بر ضرورت وجود دو تا سه ليوان شير و يا جايگزين آن دوغ و ماست در جيره غذايي نوجوانان تاكيد كرد و گفت: كاهش ميزان جذب كلسيم افزون بر افزايش خطر پوكي استخوان، پوسيدگي زود هنگام دندانها را به همراه دارد.

عوارض سوء تغذيه نوجوانان به صورت لاغري مفرط (BMI كمتر از ۱۷) و يا چاقي به ويژه چاقي تنه‌اي (ناحيه شكم و كمر) به صورت اختلالات قاعدگي و بلوغ ديررس تظاهر مي‌كند.

وي سن مناسب بلوغ را براي دختران ايراني با توجه به نوع نژاد ،۱۰ تا ۱۲ سالگي عنوان كرد و يادآور شد: فقر آهن و كم خوني حاصل از آن نيز بايد قبل از رسيدن به دوران بلوغ اصلاح شود.

وي مصرف مواد لبني سرشار از كلسيم توام با دريافت ويتامين D از طريق قرارگيري در معرض اشعه نور خورشيد را در رفع اختلالات توده استخواني و بروز پوكي استخوان سودمند دانست و افزود: پيشگيري از بروز پوكي استخوان به ويژه در مناطقي از كشور كه با پديده ازدواج و بارداري زود هنگام روبرو هستند، الزامي است زيرا ازدواج و بارداري سبب افزايش برداشت كلسيم از توده استخواني شده كه خود با بروز و يا تشديد پوكي استخوان همراه است.

افزايش مصرف پروتئين حيواني و گياهي به علت رشد سريع و افزايش حجم عضلات دوران بلوغ، تامين ذخاير آهن بدن از طريق خوردن غذاهايي نظير گوشت، جگر، ماهي و زرده تخم مرغ براي پيشگيري از بروز كم خوني،‌ مصرف روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ ميلي گرم كلسيم براي استخوان سازي، افزايش مقادير دريافتي ويتامين‌هاي آ، ب و ث براي رشد و نمو بدن و افزايش مقاومت در برابر بيماريها از طريق مصرف سبزي و ميوه تازه، تامين يد مورد نياز در مناطق كمبود يد از طريق مصرف نمك يددار و بالاخره افزايش مصرف روي از ويژگي‌هاي يك برنامه غذايي صحيح براي نوجوان در حال رشد است.

مقاله کامل مطلب بالا را در سایت زیر مطالعه فرمایید.

منبع: سایت دکتر سلام   http://www.hidoctor.ir

 
 
مدرسه مروج سلامت
تاریخچه
مدرسه مروج سلامت یک حرکت جهانی است. که منشاء و مبداء آن ابتکار و برنامه «سلامت برای همه تا سال2000» سازمان بهداشت  جهانی که در سال 1978 اعلام شد بوده است ودر سال 1990 با برنامه «آموزش برای همه» یونسکو ادغام یافت و در سال 2001 میلادی سازمان بهداشتی جهانی برنامه «مراقبت مدرسه محور» را آغاز نمود.
 
هم اکنون این برنامه به صورت پابلوت در جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور آغاز شده وطی تفاهم نامه ای روند توسعه آن شتاب بیشتری به خود گرفته است.
 
 
 
 
 
تعریف مدرسه مروج سلامت
به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت است که با مشارکت فعالانه اولیا، مربیان و دانش آموزان وبا رویکرد توانمدسازی دانش آموزان در زمینه مراقبت از خود، فرهنگ خود مراقبتی و آموزش همسالان منجر به افزایش ظرفیت ها وتوانمند سازی مردم در زمینه سالم زندگی کردن، سالم کارکردن و آموزش با کیفیت خواهد شد.
 
فواید مدرسه مروج سلامت
 
پیام روشن مدرسه مروج سلامت:
 
اعتماد بنفس، عزت نفس، ارتباطات و مهارت های ارتباطی برای رفاه و سلامت روانی
توانمد سازی دانش آموزان جهت اتخاذ تصمیم گیری های بسیار مهم
ایجاد زمینه یادگیری و تجربه اندوزی در مدرسه برای دستیابی به سلامت کامل
کسب ارزشها و رفتارهای بهداشتی در دروان کودکی ونوجوانی و ادامه آن در طول زندگی
ایجاد اعتماد بنفس و تشویق دانش آموزان به ورود در تصمیم گیری ها از دستاوردهای مهم مدرسه مروج سلامت می باشد.
 
 
اجزای هشتگانه مدارس مروج سلامت
  1. برنامه جامع آموزش سلامت
  2. ارائه خدمات در مدرسه
  3. شبکه داوطلبان سلامت در مدارس (والدین، جامعه و دانش آموزان)
  4. سلامت محیط مدرسه
  5. خدمات سلامت روان و مشاوره ای در مدارس
  6. ارتقاء سلامت کارکنان مدرسه
  7. تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی درمدرسه
نقش ما در این مجموعه چیست؟
 
به عنوان دانش آموز:
حضور مستمر و پویا در فعالیت های آموزشی و پرورشی و شرکت در تشکل های دانش آموزی جهت بهبود، اصلاح و رفع مشکلات مدرسه
بعنوان والد دانش آموز:
برقراری ارتباط فعال با مدیر و مربیان جهت رفع مشکلات مدرسه
به عنوان سازمان مرتبط و غیر مرتبط:
تعامل بین بخشی وکمک به حل مشکلات مدرسه از طریق مختلف( اعم از مادی ومعنوی)
 
 
 
 
چند توصیه دوستانه
  • درهیاهوی زندگی روزمره، لحظاتی برای خلوت کردن باخود ، ارتباط با خالق خود و تمرین دعا و نیایش یرای بیان نیازهایمان با خداوند متعال داشته باشیم.
  •  
  • تجربه نشان داده هرچه به توقعات خود بیش تر پاسخ دهیم، دایره های اسارت ما تنگ تر و ظرفیت تحمل ما کمتر می شود.
  •  
  • مشکلات، موانع و چالش های زندگی مثل نرده های نردبان هستند که اگر از آن ها با عقل و تدبیر عبور کنیم و بر آنها غلبه کنیم، به پیشرفت و کمال نزدیک تر می شویم.
  •  
  • قناعت، عزت نفس، تواضع، احسان، مهرورزی و نوع دوستی دانش آموز، فضیلت هایی است که ارزش آنها کمتر از نمره ی بیست نیست.
  •  
  • یکی از هنرهای اصلی انسان، خویشتن داری است چرا که امام علی (ع) می فرمایند: خویشتن داری همه عقل است.
  •  
برگرفته از کتاب هشدارها و نکته ها ی تربیتی (نوشته دکتر عبدالعزیم کریمی)
http://www.karimi.ir/